Op de algemene ledenvergadering van de NVvA op 6 mei is Peter van Balen met algemene stemmen benoemd tot erelid van onze vereniging. Peter was van 1998 tot 2004 bestuurslid en voorzitter van de NVvA en is sinds 1999 actief in de symposiumcommissie, waarmee hij al meer dan 25 jaar een belangrijke stempel drukt op programma, sprekers en organisatie van onze hoog gewaardeerde symposia.
Daarnaast was hij ruim twintig jaar lid van de redactie van het Tijdschrift voor Toegepaste Arbowetenschap en droeg hij via de Commissie Leerstoel bij aan de totstandkoming van het hoogleraarschap Arbeidshygiëne aan de Universiteit Utrecht. Ook organiseert hij al jarenlang landelijke contactbijeenkomsten, was hij betrokken bij de oprichting van de contactgroep Klinische Arbeidshygiëne en fungeert hij al jaren als NVvA‑sleutelfiguur richting de Nederlandse Vereniging voor Stralingshygiëne.
Peter is van nature een verbinder. Iemand die mensen en disciplines bij elkaar brengt — arbeidshygiënisten met bedrijfsartsen, stralingsdeskundigen met longartsen. Als organisatiekundige én arbeidshygiënist én stralingsdeskundige beweegt hij zich moeiteloos tussen al die werelden. En overal waar hij komt, brengt hij mensen in beweging. Niet met grote woorden, maar met enthousiasme, humor en een tomeloze energie die je eigenlijk niet kunt negeren.
Ook inhoudelijk blijft hij een vakman van formaat: van cytostatica tot asbest en chroom‑VI, met publicaties, lezingen op internationale congressen (BOHS, IOHA) en bijdragen aan Europese richtlijnen over gevaarlijke stoffen en asbest.
Nog altijd zet hij zich in, onder meer bij de Polikliniek Mens en Arbeid van Amsterdam UMC, waar hij onder andere blootstellingsdossiers voorbereidt voor Lexces en scholingen organiseert. Met zijn langdurige, brede en betekenisvolle inzet als bestuurder, organisator, verbinder en vakinhoudelijk expert heeft hij de NVvA aantoonbaar beter achtergelaten dan hij haar aantrof.
